mfnews.ir

انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
کد خبر : ۶۴۷۰
تعداد بازدید: ۴۳۵۱
با ابتكار عمل كارشناسان نيروگاه قم صورت گرفت
باوجود عدم همكاري شركت سازنده خارجي طرح اصلاحي منطقي (لاجيكي) كنترلي پره‌هاي راهنماي ورودي هواي توربوكمپرسور (IGV)‌ توسط كارشناسان داخلي شركت مديريت برق قم بر روي يكي از واحدهاي گازي تست و با موفقيت به انجام رسيد.

باوجود عدم همكاري شركت سازنده خارجي  طرح اصلاحي منطقي (لاجيكي) كنترلي پره‌هاي راهنماي ورودي هواي توربوكمپرسور (IGV)‌ توسط كارشناسان داخلي شركت  مديريت برق قم بر روي يكي از واحدهاي گازي تست و با موفقيت به انجام رسيد.

 

به گزارش پايگاه خبري بنياد مستضعفان به نقل از روابط عمومي مديريت برق قم  : در توربين‌هاي گازي مدل MW701-D ميتسوبيشي نصب شده در نيروگاه قم لاجيك كنترلي لازم جهت تغيير زاويه اين پره‌ها بعد از دور  نامي فعال نبود و اين امر موجب كاهش راندمان سيكل تركيبي مي‌شد.

جهت رفع اين نقص، مطالعات بسيار و جلسات متعددي تشكيل شدو  همچنين  مكاتبات لازم براي رفع نقص با شركت ميتسوبيشي صورت گرفت كه  با توجه به عدم همكاري شركت  مزبور ، مطالعات نرم‌افزاري با به كارگيري توان داخلي كارشناسان معاونت مهندسي و تعميرات  در دستور كار قرار گرفت .

 

بنا بر اين گزارش پس از مطالعات و در حين بررسي لاجيك كنترل توربين، مشخص شد عملگر IGV  موجود قابليت كار به صورت VIGV‌را دارد و با اصلاح و تكميل نرم‌افزار مي‌توان زاويه را كنترل كرد كه با اين ابتكار عمل عملا مشكل تغيير زاويه پره ها حل شد .

 اين گزارش با اشاره به اظهارات شركت سازنده (ميتسوبيشي) مبني بر امكان ناپذير بودن  حضور كارشناسان  شركت با توجه به شرايط  تحريم در رابطه با اين ابتكار عمل و گام خودكفايي قابل توجه تشريح كرد  :  در طراحي توربين‌هاي گازي بطور معمول يك رديف پره با موقعيت متغير در ورودي كمپرسور هوا نصب مي‌شود كه سبب تامين دبي هواي بهينه براي كمپرسور و محفظه احتراق مي‌گردد و در كنترل دماي خروجي توربين موثر است. بطوري كه با دبي ثابت سوخت با كاهش زاويه IGV و در پي آن كاهش ميزان هواي اضافي ورودي، دماي خروجي افزايش مي‌يابد و بالعكس با افزايش زاويه IGV‌ كه منجر به افزايش ميزان هواي ورودي مي‌گردد،‌ دماي خروجي كاهش خواهد يافت.كنترل دماي خروجي در توربين‌هاي سيكل تركيبي منجر به افزايش راندمان سيكل تركيبي و كاهش تنش‌هاي حرارتي خواهد شد.

 

گفتني است اصلاحات مورد نظر در زمان تعميرات اساسي يكي از واحدهاي گازي انجام پذيرفت و با تست به عمل آمده مشخص شد كه دماي اگزوز در محدوده تنظيم شده قابل كنترل است و اين حاكي از موفقيت طرح بود.با خريد قطعات جانبي و بهبود شرايط بهره‌برداري اجراي طرح در ديگر واحدهاي گازي در دستور كار شركت مي‌باشد .

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین