mfnews.ir

انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
کد خبر : ۶۵۱۱
تعداد بازدید: ۲۷۵۱
با توجه به مزيت هاي جغرافيايي شركت ران و امكان احداث باغات درختان مناطق معتدله و سردسير در محدوده آن و توليد اقتصادي مطلوب سالانه از باغات ، طرح احداث باغات جديد درختان هسته دار طي دو فاز و در 7 قطعه از اراضي تحت پوشش شركت در سطح 132 هكتار شامل آلو ؛ هلو و شليل در برنامه ميان مدت در دستور كار قرار گرفت.

با توجه به مزيت هاي  جغرافيايي شركت ران و امكان احداث باغات درختان مناطق معتدله و سردسير در محدوده آن و توليد اقتصادي مطلوب سالانه از باغات ، طرح احداث باغات جديد درختان هسته دار طي دو فاز و در 7 قطعه از اراضي تحت پوشش شركت  در سطح 132 هكتار شامل آلو ؛ هلو و شليل در برنامه ميان مدت در دستور كار قرار گرفت. 

محل احداث باغات در استان گلستان شهرستان هاي گرگان ؛ علي آباد آزاد شهر و گنبد كاووس واقع شده است و اراضي مذكور  در حال حاضر زير كشت محصولات زراعي و باغي است. شايان ذكر است مالكيت تمامي زمين در اختيار بنياد و در اجاره شركت ران مي باشد.

بايد اشاره كرد  شركت ران بهشهر  داراي قدمت كاري كشاورزي طولاني بوده و برخوردار از امكانات برق؛ آب؛ تلفن؛ كانالهاي آبرساني سطحي و زير زميني در اقصي نقاط اراضي شامل  قطعات مورد نظر پروژه است. و از طرفي منطقه به لحاظ اقليمي؛ آب و خاك؛ داراي شرايط ويژه اي جهت توليد آلو؛ هلو و شليل است. به طوري كه  از مجموع  كل سطح باغات استان گلستان بالغ بر 30000 هكتار حدود 5000 هكتار به  باغات ميوه هسته دار  شامل 4100 هكتار هلو و شليل و 980 هكتار آلو اختصاص دارد .

 

حضور مستمر و موثر در بازار

به موجب اين طرح توليد شركت از 2500 تن محصول باغي به 4500 تن محصول افزايش مي يابد . در ضمن با توجه به اين كه در نيمه دوم سال شركت بجز آبزيان و ميزان كمي از محصولات باغي توليدي ندارد با احداث باغات مذكور  شركت در طي سال  داراي توليدات  كافي جهت  حضور موثر در بازار فروش خواهد بود. طول دوره سرمايه گذاري 4 سال و طول دوران بهره برداري 5 سال پيش بيني شده است . بر اساس برنامه ريزي انجام شده احداث باغات از دي ماه 84 آغاز  و تا پايان سال 1388  طول كشيد . توليد از سال پنجم سرمايه گذاري با راندمان 5 تن در هكتار شروع و در سال نهم بهره برداري ؛ به حداكثر بازدهي يعني 20 تن در هكتار  ودر مجموع 2640 تن در سال  رسيد.

 

منابع مورد استفاده پروژه

- نهال : عمدتأ از منطقه ( گلستان ؛ خراسان و كرج ) خريداري و بخشي نيز از مراكز تحقيقاتي تهيه مي شود.

  - كود شيميائي ماكرو و ميكرو ( ريز مغذي ) : از طريق شركت هاي توليد كننده داخلي قابل تامين مي باشد.

 - آب مورد نياز : از طريق بهره برداري 10 حلقه چاه قابل تامين مي باشد.

 - كود حيواني : با توجه به وجود گاوداري هاي محلي كليه كود حيواني به سهولت قابل خريد و تهيه است .       

 

ارقام كشت شده در پروژه

از بهترين ارقام مصرفي در دنيا و ايران بوده و با ملحوظ داشتن امكان تهيه در ايران گزينش شده اند. به عنوان نمونه آلو رقم قطره طلا از معروف ترين ارقام آلو با مصرف تازه خوري در دنيا مي باشد. همچنين رقم شابلون و رقم استندلي از جمله ارقام معروف ؛ بازارپسند؛ و پرفروش كشور مي باشند.

 

بكار گيري سامانه GIS

بيش از 80 درصد فعاليت اجرائي پروژه مكانيزه و با استفاده از تكنولوژي جديد GPS وتحليل داده ها توسط سامانه GIS  عمليات باغباني مديريت شد. رئوس كار فني و مديريتي محصول باغ به شرح زير بوده :

 انتخاب ارقام مناسب و بازار پسند ؛ تغذيه گياه پس از انجام آناليزخاك و برگ ؛ بهره گيري از مواد بيلوژيك توليدي در شركت ( در سطح باغ جهت كاهش مصرف سموم و توليد محصول سالم ) ؛ بكارگيري ماشين آلات مدرن روز ( دستگاه هرس پنوماتيك) جهت كاهش هزينه توليد ؛ بسته بندي مناسب محصول توليدي با ابعاد و اوزان مورد نياز در بازار مصرف و حمل توسط نقليه هاي كانتينردار ؛ نصب برند مخصوص شركت ؛ بستر سازي مناسب با استفاده از روش كاشت برروي كانال كود به منظور رشد سريع نهال ؛ افزايش طول عمر درخت و كاهش اثرات نامطلوب ماندابي .

 

 

تاثيرات اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي

از آن جائي كه عمده توليدات شركت محصولات زراعي استرات‍ژيك بوده كه خريداران آن شركت هاي دولتي است  با انجام طرح  شركت در فضاي تجاري و رقابتي بخش خصوصي نقش  موثر تري را ارائه كرد  .

اراضي يكپارچه با سطوح زياد ؛ ماشين آلات مكانيزه ؛ استفاده از مواد بيولوژيكي ؛ نزديك بودن به بازار داخلي و استفاده از كانتينرهاي مجهز حمل و نقل و تحويل به موقع ؛ نقاط قوت را در مقابل رقبا مطرح مي كندد. بازار هدف محصولات اين طرح ابتدا در استان گلستان و درصورت مازاد در استانهاي ديگر بويژه ميادين و فروشگاههاي زنجيره اي تهران مي باشدافزون برآن  ارقامي از محصول آلو كه در چهارچوب طرح قرار دارد ؛ بنام آلو قطره طلا؛ شابلون و استندلي جزء ارقام پرطرفدار در بازار مصرف مي باشد.

توجه به موقعيت جغرافيائي شركت كه دسترسي سريع به بزرگ راه هاي بين المللي و استقرار در جاده بين المللي تهران – شمال – مشهد و نيز قرار گرفتن در كنار جاده بين المللي تهران – آسياي ميانه جهت راه يابي به كشورهاي مشترك المنافع  امكان توزيع موثر و سريع در بازار با برند خاص شركت و معرفي شده از قبل جزء استراتژي توزيع و فروش شركت مي باشد.

 با توجه به داشتن محصولات باغي متنوع و نيز ارقام ؛ با زمان برداشت طولاني و متفاوت ومتنوع درجهت توزيع محصولات امكان حضور در بازار با حداقل انبارداري ممكن مي باشد. ضمن اينكه موقعيت بسيار مطلوب شركت؛ در دسترسي به سردخانه هاي مدرن و متعدد و امكان عرضه خارج از فصل محصولات به بازار مصرف يكي ديگر از امتيازات مكان اجراي طرح مي باشد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد تقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
0
0
با سلام و ادب خدمت همکاران پرتلاش و عزیزم: بعنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ ران بر خود می بالم و خسته نباشید عرض نموده و آرزوی فتح قله های پلند سعادت و موفقیت در تمامی امور. خدا قوت عزیزان