mfnews.ir

انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
کد خبر : ۶۶۱۶
تعداد بازدید: ۱۳۳۴
دومین همایش خانواده با سخنرانی دکتر سیما فردوسی، روانشناس و کارشناس تلویزیون با حضور همسران کارکنان شرکت فولادکاوه جنوب کیش برگزار شد.

دومین همایش «خانواده شاد» با سخنرانی دکتر سیما فردوسی، روانشناس و کارشناس تلویزیون با حضور همسران کارکنان شرکت فولادکاوه جنوب کیش برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی فولادکاوه جنوب کیش، دکتر سیما فردوسی که در جمع خانواده کارکنان شرکت فولاد کاوه جنوب کیش سخن می گفت به نکات متعدد تربیتی اشاره کرد که گزیده ای از آن عبارتست از:

 * انسان ها و به تبع آن، فرزندان ما دارای تفاوت های فردی هستند.

* هر انسان مثل خودش هست و مثل دیگری نیست؛ پس نمی توان با تمامی افراد به یک صورت برخورد کرد.

* تفاوت های فرزندانمان را شناسایی کنیم و بر اساس این تفاوت ها و یا شناختی که از فرزندانمان دریافت کردیم، نسبت به تربیت فرزندانمان برنامه ریزی و رفتار کنیم و از مقایسه فرزندمان با دیگران بر حذر باشیم.

* ترتیب تولد فرزند از جمله مواردی است که موجب شکل گیری شخصیت در فرزندان خواهد شد.

* بهتر است از ابتدای کودکی متناسب با سن کودک مسئولیت هایی را به فرزندانمان محول کنیم.

* تربیت فرزندانی که ویژگی های خاص دارند مستلزم استفاده از روش های تربیتی ویژه است.

* نمی توانیم از یک روش برای همه فرزندانمان استفاده کنیم.

* هدف از تربیت این است که فرزندمان بتواند برای خودش و بعد برای خانواده و سپس برای جامعه مفید باشد.

* دلیل و علت هر رفتار را به فرزندمان گوشزد کنیم.

* در خانواده و در اجتماع رفتارهای پسندیده فرزندانمان را ستایش کنیم تا موجب بالا رفتن و ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس او بشویم.

* برای مسئولیت پذیر شدن فرزندان بایستی از ابتدای کودکی در حد توان فرزند، وظایفی را به او محول کنیم و به او نقش بدهیم.

* اگر نمی خواهیم فرزندمان رفتار ناشایستی را داشته باشد، باید مراقبت کنیم که در ابتدا خودمان آن رفتار را انجام ندهیم.

* در هر انتخابی فرزندانمان را راهنمایی کنیم و انتخاب صحیح را به او یاد بدهیم، این یاد گرفتن انتخاب باید منجر به نه گفتن فرزندمان در مواجهه با خواسته و پیشنهادهای نامعقول باشد.

* در برخی خانواده ها اصول پایه ای اخلاقی قراردادی شده اند و این به هیچ وجه مطلوب نیست.

* نوجوانان صبر و تحمل و طاقت کمی دارند؛ پس در برخورد با آنان شکیبا باشیم.

* به سوالات فرزندانمان پاسخ های منطقی و روشن بدهیم تا فرزند در بیرون به دنبال پاسخ سوالات خود نباشد؛ چراکه معلوم نیست در جامعه چه کسی و با چه نیتی جوابگوی سوالات فرزندمان خواهد بود.

* جوانان با ابراز مخالفت سعی در نشان دادن بزرگی خود خواهند داشت، آنان نیتی برای آزار و اذیت والدین خود ندارند.

* در زمان مجادله گفتگو را طولانی نکنیم و ادامه صحبت را به زمانی دیگر موکول کنیم.

* از گذشته خود و مقایسه با رفتارهای فرزندمان خودداری کنیم و به جای سخن گفتن از تفاوت های دوران خودمان، تشابهات را مورد توجه قرار دهیم.

* از پنهان کاری رفتارهای اشتباه فرزندمان نزد همسرمان خودداری کنیم.

* از ابتدای تولد فرزندان، مسئولیت شاد بودن و غصه نخوردن آنها با والدین است.

* باید مجاری منفی را شناخت و به روی فرزند بسته نگه داریم.

* روش های سازماندهی کردن را به فرزندمان یاد بدهیم. ( تشویق کنیم از کودکی اشیاء و وسایل را در جای خود منظم بچینند و سازماندهی کنند)

* نظم و مدیریت زمان را به فرزندانمان بیاموزیم. ( بر روی دیوار اتاق و سالن منزل ساعت دیواری غیردیجیتال نصب کنیم.)

* در زمان خشم، نه تنبیه، نه تشویق و نه تدبیر کنیم.

* با توجه به اینکه در زمان خشم حرارت بدن بالاست؛ ابتدا حرارت بدن را با نوشیدن آب خنک و یا استحمام پایین بیاوریم.

* والدین از اصول مشخص، یکدست و ثابتی پیروی کنند.

* فرهنگ تربیت را به فرزندانمان آموزش دهیم. برای نمونه یاد بدهیم قبل از صحبت کردن چند لحظه در مورد آن جملات فکر و تحلیل کنند.

* برای تربیت هرگز گفته نشود که «چند لحظه دیگر»؛ بلکه هر کار را به موقع انجام دهید.

* نوجوان در سه سال اول نوجوانی به بهداشت و نظم خود بی توجهند و لازم است به ایشان یادآوری شود، همچنین نوجوانان در دوره دوم نوجوانی به صورت افراطی به خود و ظاهر خود می پردازند.

* در دوره دوم و سوم، نوجوان سعی می کند که مورد توجه جنس مخالف باشد که در این دوران بهتر است نوجوان خود را در خانواده دیگران، تنها نگذاریم. همچنین در این دوره توجه جدی به دوست یابی فرزندانمان داشته باشیم.

* تعدادی از مشخصات فرزندان بیش فعال: انرژی خیلی زیادی دارند، بهانه گیر هستند، قدرت کلامی خوبی دارند، همیشه با بزرگتر از خود ارتباط دارند، خیلی زود حوصله شان سر می رود، دوست دارند همیشه مشغول کار باشند، فقط به چیزهای مورد نظر خود تمایل دارند، معمولاً تمایلاتشان به سمت کارهای خلاف است، اشیاء و وسایل را خراب می کنند، حرف های زشت می زنند، اشیاء را پرت می کنند.

* رفتارهای مناسب در قبال کودکان بیش فعال: به روانپزشک مراجعه شود، در صورت تجویز، دارو مصرف گردد، در برابر رفتارهای ناشایست و حرف های زشت با قاطعیت برخورد کنید، در زمان وقوع خطا به ازای هر سال سن یک دقیقه آن را تنها در اتاقی محبوس کنید، شب ها زودتر خوابانده شوند، بر طرف نکردن احتیاجاتی که به آن تمایل دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: