mfnews.ir

انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
کد خبر : ۷۰۵۶
تعداد بازدید: ۹۷۴
رئیسHSE دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال می گوید: با توجه به اینکه صنایع حفاری و دریانوردی در زمره پرخطرترین صنایع در جهان است به همین جهت کنترل شرایط پرخطر و به حداقل رساندن ریسک جزء اولویت های حفاری در دریا به شمار می رود.

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال می گوید: با توجه به اینکه صنایع حفاری و دریانوردی در زمره پرخطرترین صنایع در جهان است به همین جهت کنترل شرایط پرخطر و به حداقل رساندن ریسک جزء اولویت های حفاری در دریا به شمار می رود.

 

مهدی چنگیزی در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی HSE، آتش نشانی و امداد و نجات در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت حفاری شمال اظهار کرد: HSE باوری اخلاقی و وظیفه ای الهی ومقدس است، چرا که مسئولیت حفاظت از جان و سلامتی انسانها و پاسداری از محیط زیست را در عالم هستی به عهده دارد؛ هر دو این امور در همه ادیان مورد تاکید فراوان قرار گرفته و دغدغه همیشگی وجدان بیدار بشریت بوده و هست.

 

وی در خصوص تاریخچه تشکیل بخش HSE دریا اینگونه اذعان کرد: این بخش از ابتدای تاسیس شرکت حفاری شمال و به تبع آن تاسیس اداره HSE وجود داشته است، چرا که فعالیت شرکت حفاری شمال ابتدا با فعالیت دستگاه حفاری پایه دار دریایی ایران خزر در آبهای دریای مازندران شروع شد.

 

چنگیزی ادامه داد: با واگذاری پروژه تحویل گیری و راه اندازی دستگاه فوق مدرن ایران امیرکبیر و تدوین روش های اجرایی و دستورالعمل های HSE فعالیت این بخش در دریا نیز بسیار جدی تر و گسترده تر شده است، که این امر منجر به  پیاده سازی سیستم های ایمنی همچون Emergency Safety Exercise ,Weekly General Safety Meeting ،Internal Training, PMS, Risk Assessment, Hazard observation (SAFETY CARD SYSTEM و سیستم های مجوز و گواهینامه های انجام کار شد.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال اضافه کرد: با شروع فعالیت دو دستگاه حفاری دریایی پایه دار ملکی سحر 1 در سال 1391 و سحر 2 در سال 1392، کلیه سیستم های فوق بر روی این دستگاه ها نیز پیاده سازی و اجرایی شد.

 

وی درخصوص اهمیت بخش HSE دریا تصریح کرد: با توجه به اینکه صنایع حفاری و دریانوردی در زمره پرخطرترین صنایع در جهان است و عملیات حفاری در دریا از ریسک بالاتری از لحاظ ایمنی برخوردار است، لذا کنترل این شرایط پرخطر و به حداقل رساندن ریسک های موجود بر اهمیت وجود این بخش می افزاید.

 

به گفته چنگیزی، بخشHSE  دریا در حوزه های حفاری، دریانوردی و عملیات نشت و برخاست بالگرد، فعالیت نظارتی و اجرایی دارد، به همین دلیل حوزه کاری بسیار گسترده ای را تحت پوشش قرار می دهد.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال با اشاره به اینکه فعالیت های بخش HSE دریا به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری طبقه بندی می شود، توضیح داد: از فعالیت های نرم افزاری به آموزش های داخلی، سیستم های گزارش دهی خطرات بالقوه و تشویق کارکنان برتر در این خصوص که بر فرهنگ ایمنی تاثیر مثبتی دارد.

 

وی افزود: تدوین روش های اجرایی و دستورالعمل های مرتبط در قالب ISM-Code و ارزیابی ریسک، صدور گواهینامه توسط شرکت های شخص ثالث مورد تائید موسسات رده بندی جهت تجهیزات، مرتبط با ایمنی و محیط زیست از دیگر فعالیت هایی است که در بخش نرم افزاری بخش HSE دریا انجام می شود.

 

چنگیزی گفت: آماده به کار نگه داشتن و بازرسی، سرویس، خرید، تعمیر تجهیزات بقاء در دریا، تجهیزات و سیستم های آتش نشانی، تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی و همچنین بازرسی و کالیبراسیون سایر سیستم ها از جمله سیستم های کاشف حریق و گاز از اهم فعالیت های صورت گرفته در بخش سخت افزاری HSE دریا به شمار می رود.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری درباره استانداردهای مورد استفاده در بخشHSE  دریا یادآور شد: رعایت کلیه استاندارهای معمول با استاندارها و کد های ابلاغ شده توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) همچون SOLAS ، مارپل و کد ها و کنوانسیون های زیر مجموعه آن از جمله MODU-Code، FSS-Code، FTP-Code، LSA-Code، ISM-Code، ISPS-Code، IMDG-Code، ... و OPRC، جهت انجام فعالیت در دریا ضروری است.

 

وی با بیان اینکه دستور العمل های کشوری وکنوانسیون های منطقه ای زیست محیطی  باید مد نظر قرار گیرد، تشریح کرد: در بحث نشست و برخاست بالگرد و محل نشست و برخاست آن (Helideck)، باید از مقررات IATA و مقررات کشوری پیروی کرد.

 

چنگیزی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخشHSE  دستگاه های حفاری دریا، طی یک سال گذشته گفت: مميزي ISM-Code جهت تمديد گواهينامه DOC پرچم ايران شركت حفاري شمال بر روی سکوی حفاری دریایی الیما و اصلاح و صدور DCR در خصوص مستندات موجودآن، تدوین و ویرایش نقشه مواجهه با شرایط اضطراری( (Station Bill سکوی حفاری ایران امیر کبیر، الیما، سحر1 و سحر 2 و تدوین ERP دستگاه سحر 1 و 2 از دست آوردهای واحد HSE به شمار می رود.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال توضیخ داد: تدوین Operation safety manual جهت دستگاه حفاری دریایی نیمه شناور و سکوهای پایه دار، بازرسی و ممیزی شخص ثالث از Helideck های سکوهای حفاری  بر اساس CAP437 و انجام اصلاحات مربوطه مورد نیاز از دیگر اقدامات انجام شده در بخشHSE  دستگاه های حفاری دریا محسوب می شود.

 

وی اضافه کرد: اجرای برنامه هاي آموزشي هاي منظم ايمني و مانورهای مقابله با شرایط اضطراری در دستگاه هاي حفاري دريايي، به میزان تقریبی 211 مانور در سال و ميانگين 3 هزار نفر- ساعت آموزش داخلي بر روي هر دستگاه طی سال گذشته در بخش HSE دستگاه های حفاری دریا صورت گرفته است

 

چنگیزی توضیح داد: پیگیری و همکاری با اداره آموزش جهت برگزاری دوره های آموزشی منظم  HSEهمچون دوره های ایمنی چهار گانهCoxswain , HLO/VHF, AGT  Crane Inspection, IMO Level 1, Advance Fire Fighting,  در مراکز آموزشی معتبر و ذیصلاح بیرون از سازمان به میزان 45 هزار و 286 نفر- ساعت در سال و دریافت گواهینامه های ایمنی مورد نیاز کارکنان دریایی در بخشHSE  دستگاه های حفاری دریا انجام پذیرفته است.

 

به گفته رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال، استقرار بروزترين سيستم مجوزها و گواهينامه هاي انجام كار و ارزيابي ريسك به روش JSA برروي دستگاه هاي حفاري دريايي و صدور ميانگين 2500 مجوز و گواهينامه انجام كار بر روي هر دستگاه حفاری دريايی در سال و نظارت بر کارهای مربوط طی یک سال گذشته در دستور کار واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا قرار گرفته است.

 

وی یادآور شد: دیگر اقدامات انجام شده در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا می توان به بازرسي منظم بهداشتي، كنترل و سم پاشي دوره اي حشرات و حيوانات موذي بر روی سکوهای حفاری دریایی و پایگاه های پشتیانی، انجام بازرسي هاي منظم هفتگی، ماهیانه از کلیه تجهيزات و سيستم هاي ايمني، آتش نشانی و بقا در دریا و تجهيزات باربرداري و همچنین بارگذاري کلیه سکوهای دریایی و پایگاه پشتیانی بهشهر اشاره کرد.

 

چنگیزی اذعان کرد: تکمیل و به روز رسانی کلیه تجهیزات ایمنی سکوهای حفاری دریایی، تعویض سیستم خاموش کننده ثابت هالون سکوی حفاری الیما با سیستم جدید CO2 و دریافت گواهینامه مورد نیاز موسسه رده بندی، خرید وتعویض کلیه وایرهای بالابرنده 8 فروند قایق نجات موتوری سکوهای حفاری دریایی ایران امیرکبیر، الیما و 1 فروند قایق تجسس (Rescue boat) سکوی سحر 1 و دریافت گواهینامه مورد نیاز از اقدامات انجام شده در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا است.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال اذعان کرد: تامین قایق های نجات بادی جدیدDavit Launch ableجهت سکوی حفاری الیما، پیگیری مستمر جهت تامین گاز سنج های ثابتH2S  سکوهای ایران امیرکبیر و الیما و دریافت گواهینامه کالیبراسیون مورد نیازجهت ارائه به موسسات رده بندی و سازمان بنادر و دریانوردی و ارائه مشاوره فنی به تولید کننده داخلی جهت ساخت و تامین دو عدد Scrambling net سکوی الیما از جمله فعالیت های انجام شده در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا است.

 

وی عنوان کرد: از دیگر فعالیت های انجام شده در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا می توان به تهیهSafety Alert  حوادث رخ داده شده و ارسال به سکوهای دریایی، اعزام کارگروه متشکل از نمایندگان مدیریتهای عملیات، تعمیرات، سیالات، خدمات و HSE   به سکوهای حفاری ایران امیرکبیر، سحر 1 و 2 جهت انجام بازرسی ایمنی و تهیه گزارش فنی و ارسال به مدیریت های مربوطه جهت رفع نواقص و اشکالات اشاره کرد.

 

چنگیزی اشاره کرد: پیگیری جهت رفع تامین الکتروموتور پمپ آتش نشانی سحر 1، تعویض شیرهاو اتصالات آتش نشانی معیوب سکوهای سحر 1 و2 ،تامین دو عدد پرسنل بسکت جدید جهت سکوهای سحر 1و2 و ارائه درخواست و پیگیری جهت تهیه چهار عدد پرسنل بسکتRIGID  استاندارد جهت استفاده در شرایط طوفانی و نامساعد دریا و تهیه تجهیزات نجات  TRIPODجهت کار در مخازن و فضاهای بسته سکوهای الیما و سحر 2  از اهم اقدامات صورت گرفته در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا به شمار می رود.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال تصریح کرد: ارائه مشاوره به کارفرمایان جهت تامین تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس و همکاری با شرکت نفت خزر جهت راه اندازی وعملیاتی کردن تجهیزات بوم، اسکیمر و انجام مانور مقابله با آلودگی نفتی در منطقه گمیشان دریایی خزر با تلاش کارکنان سختکوش مدیریت عملیات دریایی و برگزاری دوره تئوری و مانور عملیاتیLife raft launching operation  بر روی سکوی ایران امیرکبیر برای اولین بار درHSE  شرکت حفاری شمال محقق شده است.

 

وی در ادامه تشریح فعالیت های انجام شده در حوزه HSE دریا به پیگیری جهت تامین قطعات مورد نیاز سیستم ثابت فوم آتش نشانی ایران امیرکبیر و راه اندازی مجدد این سیستم، کالیبراسیون کلیه گازسنج های دستی سکوهای دریایی و شناورهای ملکی، شارژ مجدد کلیه سیلندرهای سیستم ثابت  CO2سکوی الیما وبازرسی مجدد این سیستم بر روی سکوهای سحر 1، سحر 2 ، الیما و ایران امیرکبیر و دریافت گواهینامه مورد نیاز جهت ارائه به موسسات رده بندی این سکوها اشاره کرد. 

 

چنگیزی تشریح کرد: تعویض کلیه کاشف های حریق (Fire Detector) سکوی الیما و دریافت گواهینامه مورد نیاز جهت ارائه به موسسه رده بندی و سازمان بنادر و دریانوردی، تامین و تعویض کلیه جعبه هاو هوزهای آتش نشانی فرسوده و خارج از رده سکوی الیما بازرسی سالیانه و شارژ مجدد 20 فروند از قایق های نجات بادی سکوهای ایران امیرکبیر، الیما، سحر 1 و سحر 2 از اقدامات انجام شده در واحد HSE خواند.

 

به گفته رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال بازرسی و شارژ مجدد کلیه سیلندرهای آتش نشانی ایران امیرکبیر و سحر 1 و شارژ مجدد و تست هیدروستاتیک کلیه سیلندرهای هوای تنفسی قایق های نجات موتوری Life&Rescue boat  و تجهیزات BA سکوی ایران امیرکبیر و پیگیری جهت تامین رادیوهای دستی مورد نیاز سکوهای سحر 1 و 2 و تامین و تعویض فوم آتش نشانی سکوی سحر 1 و ایران امیرکبیر و تامین و تعویض البسه آتش نشانی سکوهای سحر 1و 2 از اقدامات انجام شده در واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا به شمار می رود.

 

وی اشاره کرد: تامین و تعویض بادنماهای سکوهای سحر 1 و سحر 2، تامین تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی (SOPEP KIT) سکوهای دریایی ایران امیرکبیر، الیما، سحر 1 وسحر2، ویرایش نقشه ایمنی و آتش نشانی  (Fire &Safety Control Plan )سکوی ایران امیرکبیر و تدوین Hazardous Area Plan سکوی الیما، تهیه دستورالعمل نشست و برخاست بالگرد و ارسال به سکوهای حفاری سحر 1و2 و مکلف کردن شرکت های هلیکوپتری و سکوها به رعایت مفاد دستورالعمل مذکور از فعالیت های واحد HSE دستگاه های حفاری در دریا است.

 

کسب رکورد یک سال کار بدون حادثه توسط سکوهای ایران امیرکبیر و سحر 2

 

چنگیزی در خصوص دستاوردی به دست آمده توسط واحدHSE  دستگاه های حفاری دریا عنوان کرد: آموزش و پرورش 8 نفر کارشناس HSE در بخش دریا، کسب رکورد یک سال کار بدون حادثه توسط سکوهای ایران امیرکبیر و سحر 2، دستیابی به سیر نزولی و کاهشی بروز حوادث انسانی و زیست محیطی خسارت بار و غیرقابل جبران سکوهای دریایی و شناورهای ملکی و پایگاه بهشهر و اخذ گواهینامه های ایمنی دریایی جهت کلیه کارکنان دریایی اعم از کارکنان شرکت حفاری شمال ونفرات شرکت های سرویس دهنده از دستاوردهای کسب شده توسط واحد HSE در بخش دریا محسوب می شود.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال اظهار کرد: از دیگران دستاوردهای واحد HSE در دریا می توان به دریافت گواهینامه ایمنی از موسسه رده بندی CCS جهت سکوهای حفاری دریایی سحر 1و2 بدون هر گونه نقص و ایراد ایمنی و همچنین رفع عمده قریب به اتفاق  پانچهای ایمنی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر ودستگاه حفاری پایه دار الیما، ارتقاء کمی و کیفی تمرین ها و مانورهای مقابله با شرایط اضطراری در سکوهای دریایی و پایگاه پشتیانی بهشهر، استقرارو ارتقاء سیستم های ایمنی و نظام مشارکت کارکنان در ایمن سازی محیط کار با ارائه Safety Card اشاره کرد.

 

وی در ادامه ارتقاء سطح کیفی تجهیزات ایمنی سکو و حفاظت فردی کارکنان، سامان دهی البسه ایمنی سکو با اختصاص 20 دست لباس کار کامل به عنوان حداقل موجودی انبار سکوها جهت استفاده در شرایط اضطراری و 15 دست لباس کار کامل جهت استفاده میهمانان و بازدید کنندگان سکوها از دیگر دستاوردهای واحد HSE دستگاه های حفاری دریا برشمرد.

 

چنگیزی اضافه کرد: نصب و آماده سازی کاشف های حریق جدید و سیستم ثابت خاموش کنندهCO2  الیما که با فعال شدن آن توسط کارکنان عملیاتی وتعمیراتی توانمند سکو آتش رخ داده در کمپرسور مولد هوا واقع در موتورخانه سکوی الیما ،بدون ایجاد هرگونه آسیب انسانی و خسارت زیاد مالی بطور سریع وکامل خاموش گردیده و مانع بروز فاجعه انفجار سکو و چاههای گازی اطراف گردید را از خدمات و دستاوردهای بخش HSE  دریا و از افتخارات بزرگ شرکت حفاری شمال در یک سال گذشته برشمرد.

 

رئیسHSE  دستگاه های حفاری دریا شرکت حفاری شمال در خصوص فعالیت های در حال انجام این واحد یادآور شد: پیگیری جهت رفع موارد ناایمن سکوهای دریایی، ارتقاء سطح دانش و توان فنی پرسنل HSE دریا، اجرایی کردن سیستم Safety Passport، پایش زیست محیطی خروجی سکوهای حفاری دریایی و مدیریت بهتر پسماندهای خانگی، حفاری و صنعتی سکوها و اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار از فعالیت های در دست اقدام است.

 

وی اذعان کرد: انجام معاینات دوره ای کلیه پرسنل شاغل بر سکوها به ترتیب اولویت عملیاتی، تعمیراتی، خدماتی و برگزاری دوره های آموزشی ایمنی تخصصی بر روی سکوها را از مهمترین برنامه ها و اولویت های کاری بخش HSE  دریا در یک سال آینده دانست.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: