mfnews.ir

انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
کد خبر : ۷۸۶۶
تعداد بازدید: ۵۸۳۰
سفرنامه 11 مرداد94
با هماهنگی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل روزیکشنبه 11 مرداد جمعی از خبرنگاران به همراه مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال برای بازدید از آخرین وضعیت این آزادراه ، راهی استان مازندران شدند. آنچه در ادامه می خوانید مشاهدات و سفر نامه یکی از خبرنگاران دعوت به برنامه بازدید است.

قرار است قطعه یک آزادراه تهران شمال تا سال 95 تکمیل شود و زیر بار ترافیک رود. این در صورتی میسر خواهد بود که کارگران حاضر و پیمانکاران در این منطقه بدون لحظه‌ای توقف کار کنند.

 

 

برای عبور از مسیر آزادراه تهران شمال باید از شمال غرب تهران و جاده‌های فرعی کن و سولقان عبور کرد. سفر یک روزه تیم بازدید به سمت استان مازندران از قطعه یک آغاز شد . قطعه یک این آزادراه از جاده کن و سولقان آغاز می‌شود و تا سه‌راهی شهرستانک کشیده می‌شود. این قطعه که از اسفند ماه سال گذشته با حضور تیم جدید ساخت آزادراه کار خود را شروع کرده‌، کارگران چینی را به کار گرفته است .

 

کارگرانی که حتی در سیل دو هفته گذشته هم دست از کار نکشیدند و تنها 15درصد از برنامه‌شان عقب هستند . البته در محل جمع شدن آب سیل در جاده سولقان که تونل شش در حال ساخت است، هیچ بندی از سوی شرکت آزاداه ساخته نشده‌بود که بخواهد در زمان جاری شدن سیل به آب بیافتد و باعث افزایش خسارات شود . در این بازدید هم دیده شد کهتعدادی سازه به گل نشسته بودند اما سازه‌های اصلی تخریب نشده بودند.

 

آب بندی نبود، که آب را نبرد

به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه راه تونل شماره 11 و دشت عقیل قراردادشت که این دو نیز بر اثر سیل اخیر خسارت چندانی ندیده بودند  و بیشتر محل جمع شدن آب منطقه بودند . مدیر عامل شرکت آزادراه تهران ‌شمال در طول بازدید از این مسیر تاکید کرد که در این قطعه آب‌بندی وجود ندارد که باعث سیلاب شود یا اینکه کارگاه‌ها سد راه سیلاب شوند از این رو خسارات جدی وارد نشد.

 به گفته مهران اعتمادی، مشکل 88 درصد معارض دشت عقیل نیز برطرف شده و با خریداری و تملک بیشتر این زمین‌ها تنها 12درصد معارض پرداخت نشده باقی مانده است که به زودی این مشکل هم برطرف خواهد شد.

 

اعتمادی همچنین با اشاره به سیل اخیر و جاری شدن آب جمع شده در رودخانه گفت که این سیل نتوانسته است حتی یک روز از کار مدام و با سرعت تیم ساخت ساز کم کند .

 

چینی‌ها در آزادراه تهران شمال

گرچه پیش‌تر ایران با شرکتی چینی قراردادی برای ساخت قطعه یک آزادراه داشت و پس از مدتی این قرارداد با مشکل مواجه شد و چینی‌ها وسایلشان را در ایران گذاشتند و به کشورشان برگشتند، اما دوباره همکاری ایران با این شرکت چینی از سرگرفته شده است. در مقطعی عملیات ساخت و ساز در قطعه یک متوقف شده بود اما اکنون چینی‌ها کار ساخت و ساز را به سرعت در دست گرفته‌اند و قرار است تا موعد مقرر یعنی پایان سال 95 این قطعه را به بهره‌برداری برسانند.

 در حال حاضر شش پیمانکار در این قطعه مشغول به کار هستند. همچنین عنوان شده برای ادامه ساخت‌وساز در این قطعه به اعتباری نزدیک به هزار و 200 میلیارد تومان نیاز است.

 

حالا با گذشت چندماهی از امضای متمم قرارداد با چینی‌ها ساخت‌وساز قطعه یک به صورت 24ساعته و هفت روز هفته در حال انجام است . به گفته مدیر شرکت آزادراه تهران شمال ، در حال حاضر چینی‌ها تنها 15 درصد از زمان‌بندی ساخت عقب هستند و 85 درصد کار را طبق برنامه پیش بردند.

 

مهران اعتمادی به خبرنگاران گفت که گرچه در مدت شروع کار از سوی چینی‌ها دو سیل در منطقه آمد ، اما هیچ یک نتوانست حتی یک روز هم کار ساخت و ساز را انجام دهد.

 

در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران شمال آنچه مورد توجه قرارگرفت ، فازبندی این قطعه بود. قطعات A1،A2، B1، B2 ،C , D در کنار تابلوهای راهنمای مسیر ساخت قرار داشت که اعتمادی در این باره به اقتصادنیوز گفت: تقسیم بندی هر قطعه به قطعات کوچک‌تر به دلیل انسجام در اجرای ساخت و ساز صورت گرفته است که شرکت برنده در مناقصه این کار را در پیش‌گرفته تا کار ساخت و ساز قطعه یک به سال 95 برسد .

 در گذر از جاده خاکی قطعه یک ، دریاچه‌ای خشک قرار داشت ، دریاچه‌ای که روزی پر از آب بوده و در جریان سیل هفته گذشته به محل به گل نشستن کامیون‌ها و ماشین‌های گذری تبدیل شده‌است .

 

پیشرفت فیزیکی قطعه یک و حضور پیمانکاران به کجا رسید؟

از ۲۵ اسفندماه تاکنون پروژه ساخت آزادراه با سرعت بیشتری جلو رفته است که این بخش در این مدت ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.همچنین پنج شرکت ایرانی به قطعه یک افزوده شدند و اکنون در کنار پیمانکار چینی مشغول انجام فعالیت‌های عمرانی هستند. حالا گفته می‌شود قطعه یک این آزادراه از کن تا شهرستانک تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد.

 

گفته می‌شود کار حفاری تونل تالون واقع در قطعه یک این آزادراه به اتمام رسیده است و پیمانکار چینی مشغول لاینینگ این تونل است. تونل 13 نیز که از مهمترین تونل‌های منطقه محسوب می‌شود ، یک ساعت مسیر رسیدن به تونل تالون را کوتاه‌تر میکند. تونل تالون هم از جمله مهمترین تونل‌های قطعه یک است که حدود ۴۹۰۰ متر طول دارد. تونل‌های البرز و تالون از بزرگترین تونلهای آزادراه تهران –شمال هستند که طول هر دو حدود 28.5 کیلومتر است.

 

سهم هر پیمانکار از ساخت قطعه یک چقدر است ؟

در حال حاضر پنج پیمانکار در این منطقه مشغول به کار هستند که البته این جدای از سهمیه پیمانکاران چینی است و در حال حاضر هر پیمانکار مسئول ساخت هشت کیلومتر از مسیر آزادراه تهرن شمال است. آن طور که در این بازدید گفته شده، در حال حاضر مبلغ قرارداد یکی از این پیمانکاران چیزی حدود 130 میلیارد تومان است.

 

در قطعه یک این آزادراه عمده عملیات حفاری تونل‌های شماره 13، 14 و 15 انجام شده و تنها 450 متر از حفاری‌ها در این تونل باقی مانده است که چینی‌ها سرعت قابل توجهی در عملیات حفاری دارند و روزانه چیزی حدود سه متر از تونل توسط چینی‌ها حفاری می‌شود.

 حال گفته می‌شود ، تا دو ماه دیگر تونل شماره 13 آماده می‌شود که با احداث این تونل یک ساعت از مسیر کاهش می‌یابد و می‌توان گفت از دو ماه دیگر تونل‌های 13،14 و 15 قابل تردد هستند.

 

به گفته اعتمادی ، مبلغ صورت وضعیت پیمانکار جینی برای مدت پنج‌ماه چیزی حدود 11 میلیون دلار بوده که هشت میلیون دلار آن پرداخته شده و سه میلیون دلار باقی مانده در حال پرداخت است.

 

پایان قطعه یک!

قطعه یک آزادراه تهران شمال در نزدیکی شهرستانک تمام می‌شود و باید قطعه دوم آغاز شود. اما هنوز مناقصه برای پیمانکاران در این قطعه برگزار نشده و قرار است در مهر و آبان‌ماه امسال این مناقصه برگزار شود.

 

در بازدید روز گذشته  قطعه یک در شهرستانک تمام شد و ادامه راه در جاده اصلی چالوس صورت گرفت. قطعه سوم این آزادراه نیز همانند قطعه دوم منتظر برگزاری مناقصه برای پیمانکار است.

 

قطعه چهارم زیر بار ترافیک

اما قطعه چهارم آزادراه تهران شمال که یک بار در دولت دهم افتتاح و دوباره بسته شد ، اکنون در آن تردد وجود دارد. به گفته اعتمادی به دلیل مناسب نبودن آسفالت این مسیر و پاره‌‌ای دیگر از مشکلات این قطعه با بازسازی همراه شد و اکنون محل تردد شده‌است. به گفته اعتمادی این قطعه از آزادراه در دولت دهم بدون آسفالت توپکا بهره‌برداری شد که با بارندگی در گذر زمان بخشی از جاده آسیب دید و شکستگی‌هایی را در آسفالت این جاده در طول این مدت رخ داد.

 

مدیر عامل آزادراه تهران شمال گفت:در نقطه 19.200 این قطعه از آزادراه به علت رانش زمین ریزش‌هایی وجود داشت که این ریزش‌های پی‌درپی باعث شد در اسفندماه سال گذشته قطعه 4 را برای عملیات ساخت مسدود کنیم که در این مدت 79 مورد عملیات ترمیم بر روی این جاده انجام شد. برای ترمیم دوباره قطعه چهار آزادراه تهران شمال چیزی حدود 50 میلیارد تومان هزینه شد . سه پیمانکار اصلی و سه پیمانکار فرعی برای ترمیم این جاده مشغول به کار بودند که روزانه چیزی حدود هزار تن آسفالت برای ترمیم این جاده استفاده شد که در بهار امسال این آزادراه به محل تردد تبدیل شد. در طول دوسال گذشته که قرارداد ایران با چینی‌ها به مشکل برخورد و دوباره منعقد شد ، مبلغ قرارداد پیمانکار چینی از 400 میلیون دلار به 200 میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

 

 طول قطعه 4 آزادراه تهران – شمال 20 کیلومتر است که در این آزاد راه پنج تونل و 10 دستگاه پل ساخته و حدود 400 هزار مترمکعب بتن ریزی شده است و این قطعه از مرزن‌آباد تا چالوس را شامل می‌شود.

 






منبع گزارش اقتصاد نیوز 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: