به
گزارش پایگاه خبری بنیاد مستضعفان به نقل ازروابط عمومی شرکت حفاری شمال مدیربرنامه
ریزی تلفیقی ش رکت حفاری شمال گفت : در بازارهاي كسب و كار كنوني، پيشبيني، شناسايي
و برنامهريزي در جهت استفاده از فرصتها و مقابله با تهديدهاي پيشرو يكي از عوامل
اصلي موفقيت هر سازمان ميباشد، از سويي تمركز بر توسعه ايده، دانش و فناوري عامل اصلي
خلق مزيت رقابتي و فاكتور اصلي رشد و توسعه اقتصادي، تجاري در شركتها شده است به گونهاي
كه معيارهاي ايجاد مزيت در عصر حاضر با گذشته بسيار متفاوت گرديده و با وجود بازار
رقابتي شديد شركتهايي موفق هستند كه بتوانند در زمان كوتاه و با صرف هزينه كم بهترين
كيفيت را ارائه دهند كه اين امر در گرو خلاقيت و نوآوري در كنار برنامهريزي تحقق مييابد،
رازي كه عامل اصلي موفقيت شركتهاي بزرگ در جهان ميباشد. مطمئناً شركتهاي ايراني
نيز از اين قوانين مستثني نميباشند و شركتهايي توانايي ماندن در اين رقابت پيچيده
و بيرحمانه را دارند كه بتوانند در مقابل شرايط موجود انعطافپذيري مناسبي داشته و
با تمركز بر دانش فني و نيروي توانمند خود بر مشكلات فائق آيند.

وی افزود: آنچه در سالهاي 94-1393 اتفاق افتاد و
بحث درباره آن تكرار مكررات ميباشد، شرايط خوبي در پيش روي صنايع و شركتهاي داخلي
بالاخص صنعت نفت نبوده است و اكثر شركتها را با معضل جدي روبرو نمود، مطمئناً شركت
حفاري شمال نيز با اين مشكلات درگير بوده و آسيبهاي بسياري متحمل گرديد. چنانچه گذري
به توسعه و اتفاقات در پيش روي شركت داشته باشيم به اهميت موضوع ميتوان پي برد كه
شركت حفاري شمال با چه چالشهايي روبرو بوده است. حفاري شمال در سال 1384 با دكل حفاري
دريايي اليما در آبهاي كشور تركمنستان فعاليت خود را آغاز نمود و طي سالهاي 1387
الي 1391 يعني ظرف مدت 5 سال تعداد دكلهاي خود را به 12 دستگاه شامل 9 دستگاه حفاري
خشكي و 3 دكل دريايي افزايش داد، از سويي با توسعه در بخش خدمات فني جانبي شامل سيمانكاري،
نمودارگيري از گل حفاري، تجهيزات سر چاهي، راندن لوله جداري، مديريت پسماند و ... و
خدمات مارين با مالكيت شناورهاي ايران بهشهر و راتا و راهبري كاسپينهاي 1 و 2 حوزه
فعاليت خود را گسترش داد. همچنين در كنار اين توسعه مديريت و راهبري دستگاه فوق مدرن
ايران اميركبير را نيز بر عهده گرفت كه نياز به دانش فني و تخصص بالايي داشت و اين
مهم توسط متخصصان داخلي شركت صورت پذيرفت كه نهايتاً نيز به كشف نفت در آبهاي عميق
درياي خزر انجاميد.
علیرضا
اظهر گفت : به عبارت ديگر شركت در اين سالها تمركز خود را بر روي توسعه قرار داد و
در چرخه عمر خود در مدت زمان كوتاهي رشد قابل توجهي داشته تا به مرحله بلوغ خود برسد.
در اين بين در سال 1390 نيز ساختار مالكيتي شركت تغيير كرده و از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار گرديد و اين تغيير
ساختار نيز باعث ايجاد فرصتها و تهديدهاي بسياري شد.
از
سويي وجود تحريمها و فشارهاي اقتصادي بيرحمانه از سوي كشورهاي غربي بروز مشكلات اقتصادي
عديدهاي را به كارفرمايان و شركتهاي نفتي تحميل و محدوديتهاي بسياري را بالاخص به
شركت حفاري شمال وارد نمود با اين وجود شركت حفاري شمال با توجه به سرلوحه قرار دادن
سياستهاي اقتصاد مقاومتي و با تحليل وضعيت موجود صنعت و پيشبينيهاي آتي و با برنامهريزيهاي
صورت گرفته راهكارهايي جهت غلبه بر مشكلات به وجود آمده، ارائه نمود كه خوشبختانه با
اجراي آن و حمايت مديرعامل محترم، شركت را در مسير بهبود و ارتقا قرار داد. همانگونه
كه گفته شد، شركت حفاري شمال در چرخه عمر سازماني خود رشد سريعي داشته كه اين رشد مستلزم
معماريهاي مختلف مديريتي و سازماني در سطح شركت ميباشد كه اين امر هماكنون به صورت
مطالعه شده و با بررسيهاي بسيار در حال انجام ميباشد.
وی
خاطر نشان ساخت : در حال حاضر شركت پروژههاي مختلفي در اين زمينه تعريف نموده است
كه در اين گذر ساختار شركت به صورت پروژهاي تغيير نموده است و با تشكيل (Strategy Business Unit) SBU براي هر دستگاه حفاري و پروژهاي
نمودن آنها و استانداردسازي و مديريت صحيح منابع از قبيل نيروي انساني، خدمات، تجهيزات
و ... در راستاي مديريت هزينه شركت گام موثري برداشتهايم.
در
اين ساختار هر دستگاه حفاري به صورت يك واحد مستقل استراتژيك و در قالب يك پروژه تعريف
شده است كه مديران پروژه آنها ميبايست بر اساس برنامهريزيهايي كه در اختيار آنها
قرار گرفته ميشود و در چارچوب بودجه پيشبيني شده، هزينهها و منابع خود را مديريت
نمايند.

از
مزاياي اين ساختار، ميتوان به كنترل درآمدها و هزينهها، ارتقا عملكرد، افزايش بهرهوري
دستگاهها، ايجاد انگيزه كاركنان، مديريت هزينهها، ارتقا كيفيت، استفاده صحيح از منابع
و ... اشاره نمود.
در
كنار تغيير ساختار به عبارت ديگر معماري سازمان، پروژه (Business Process Management)
BPM
(مديريت فرآيندهاي كسب و كار) نيز شروع شده تا پس از بررسي فرآيندها و شناسايي آنها،
فرآيندها اصلاح و يا طراحي گردند تا بتوان براساس يك بنگاه اقتصادي كارآمد، شيوههاي
انجام فعاليتها را اصلاح و با مديريت آنها و تدوين دستورالعملها و فرمهاي مورد
نياز اين مهم را انجام دهيم .
به
عبارت ديگر شركت با تمركز بر هزينههاي خود در صدد اصلاح ساختار و فرآيند و سيستمهاي
خود ميباشد تا بتواند با كاهش هزينههاي خود، سود بيشتري به سهامداران محترم ارائه
نمايد.
شركت
حفاري شمال تنها تمركز خود را بر اصلاح زيرساختهاي خود اكتفا نكرده و در راستاي اجراي
استراتژيهاي تدوين شده خود با تمركز در بازاريابي خود شروع به افزايش سهم بازار در
داخل و خارج اقدام نموده و خوشبختانه توانسته با برنامهريزي صحيح در بخش بازاريابي
و توسعه خود در اين زمينه قراردادهاي مناسبي را در بخش خشكي و دريا و در داخل و خارج
از كشور اخذ نمايد كه به عنوان نمونه ميتوان برنده شدن در مناقصه در سال جاري و عقد
قرارداد حفاري 5 حلقه چاه نفتي در ميدان آزادگان جنوبي اشاره نمود و پيشبيني ميشود
با توجه به ساماندهي مناسب شركت در مناقصات پروژههاي ديگري اخذ گردد كه اين امر ميتواند
در كنار كاهش هزينهها، افزايش درآمد شركت را نيز در سالهاي آتي به همراه داشته باشد.
يكي
ديگر از اقدامات مهم انجام شده تدوين برنامه استراتژيك سه سال آتي 97-1395 ميباشد
كه اين امر مهم با همكاري تمامي مديريتها و تحت نظارت و سرپرستي مديريت برنامهريزي
تلفيقي صورت پذيرفت. اين پروژه از ابتداي سال جاري شروع گرديد و پس از برگزاري آموزشهاي
مختلف در سطوح مختلف سازماني و تشكيل كارگروه برنامهريزي استراتژيك شركت اجرايي گرديد.
به
منظور تدوين استراتژيهايي كه به آنها اشاره خواهد شد، تحليلهاي بنيادين در بخش صنعت،
بازارهاي داخلي و خارجي، شركتهاي موفق در صنعت حفاري و نفت، شركتهاي موفق دنيا، تكنولوژي
و صنعت نفت و حفاري در ايران صورت پذيرفت. بر اساس بررسيهاي انجام شده، شركت حفاري
شمال بر اساس چشم انداز خود با تأكيد بر توسعه پايدار و نيروي متخصص و دانش فني به
عنوان الگوي صنعت در ايران خواهد گرديد.
براي
سه سال آتي شركت با اهداف ارتقاي سودآوري، افزايش سهم بازار در خشكي و دريا در داخل
و خارج از كشور، ارتقاي نظامهاي مديريتي و يكپارچگي در سازمان، ارتقاي سرمايه انساني
برنامههاي استراتژي خود را براي نيل به اين اهداف به شرح ذيل تدوين نمود:
1. توسعه كسب و كار و تكميل زنجيره ارزش در صنعت
2. توسعه مشاركتهاي داخلي و خارجي
3. توسعه بازار حفاري دريايي و خشكي در بازارهاي
داخلي و حارجي
4. مهندسي مجدد فرآيندها و توسعه و بهبود سرمايه
انساني
5. استقرار نظام يكپارچه مديريت دانش و سيستم اطلاعات
مديريتي
همانگونه
كه مشاهده ميشود شركت حفاري شمال با رويكرد توسعه كسب و كار و مشاركت خود درصدد افزايش
سهم بازار در حوزه حفاري و همچنين حوزههاي مرتبط در صنعت نفت به منظور تكميل زنجيره
تأمين و ارزش ارائه خدمات در نفت ميباشد كه با اين استراتژيها ميتواند در كنار انجام
فعاليتهاي شركتهايOSC(Oil
Service Company) به سمت تبديل شدن به شركتهاي
(Engineering,
Procurement, Construction) EPC
و در گامهاي بعدي (Exploration & Production)E&P حركت
نمايد و با توسعه پايدار بتواند با ايجاد مزيت رقابتي در حوزههاي مختلف صنعت ارزش
افزوده مناسبي را به سرمايهگذاري سهامداران ارائه نمايد.
مطمئناً
اين حركت ميسر نميشود جز با ارتقا سيستمهاي مديريتي و اطلاعاتي بالاخص مديريت دانش
كه به جرأت ميتوان گفت مهمترين مزيت رقابتي شركت حفاري شمال دانش و تخصص فني موجود
در اين شركت ميباشد كه با اتكا به آن و مديريت صحيح منابع به اهداف تعيين شده دست
پيدا خواهيم نمود.
اقدامات
عنوان شده اهم اقدامات صورت گرفته و در حال برنامهريزي ميباشد كه ميتواند شركت را
به سر منزل مقصود خود برساند و جوابگوي اعتماد سهامداران باشد.