mfnews.ir

انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
کد خبر : ۸۵۴۳
تعداد بازدید: ۲۱۸۲
اگر چه تئوری ها و ایده های حوزه مدیریت شهري و شهر سازی با تاخير يك قرن ، پس از وقوع تحولات صنعتی و به تدريج شكل گرفته، جريان توسعه یافتگی شهر و شهر نشيني نیز در ايران ، با تاخیری قابل توجه این عقب ماندگی را نسبت به جوامع فرا صنعتی تشدید کرده است .

 

نویسنده مجتبی کمیلی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران ومسکن ایران

 

اگر چه تئوری ها و ایده های حوزه مدیریت شهري و شهر سازی  با تاخير يك قرن ، پس از وقوع تحولات صنعتی  و به تدريج شكل گرفته، جريان توسعه یافتگی شهر و شهر نشيني نیز در ايران ، با تاخیری قابل توجه این عقب ماندگی را نسبت به جوامع  فرا صنعتی تشدید کرده است .

 این در حالی است که ساختارهاي اجتماي، اقتصادي و فرهنگي جامعه امروز ما،همسان با دنیا دگرگون شده است.شبکه های اجتماعی و رسانه ها، همسان پنداری ایرانیان را با دنیا ، در عالم مجازی ممکن ساخته اند و ما تقلیدگونه به آنچه دیگران دست یافته اند، فارغ از نیاز خود چنگ زده ایم!

اما آیا به راستی به همان میزان که یک اتومبیل آخرین سیستم قواعد بازی را در خیابانهای شهر به هم می زند یک آسمانخراش هم می تواند نقش مخرب یا مثبتی داشته باشد؟ اتومبیل ها می آیند و می روند اما بلندمرتبه ها مانند میخ های نقشه ای جغرافیایی ، صبورانه تحولات را پیگیرند.

بلند مرتبه هایی که شهر را چاق  و متورم  نمی کنند و از الزاماتشان حفظ سلامت ، ایمنی و امنیت است. باید پذیرفت  که مدرن شدن در دنیا امروز یک الزام است نه یک انتخاب!

آرمانگرایی در شهرسازي جز با توجه به نفوس بشری و برآورده سازی نیازهای روحی و مادی آنان شکل نخواهد گرفت. ما از راه تجارب مكرر و پژوهش های علمی، باور داریم که بایستی رابطه گسسته ميان سياستهای اجتماعی و علم و فن را بازيابیم. ما وظیفه داریم مفاهيم خردباوري ،ارزش ها و الگوهای فرهنگي را بر چهره و ماهيت شهرهای خود گسترش دهیم.بیهوده نیست که اندیشمندان اذعان دارند که  مسائل شهري ، تجلي ایست از اقتصاد سياسي و رفاه.

بگذارید واضح تر بگویم؛ اگر ميزان جمعيت پذيري و به عبارتي ديگر تراكم ناخالص جمعيت در يك سطح شهري به ميزان اراضي تخصيص داده شده به سه كاربرد مسكن، معابر و خدمات محسوب شود، هر چه مدرن تر و بلند مرتبه سازتر باشیم، جا برای معابر و ارائه خدمات بیشتر باز می شود.انسان فارغ از مامنی برای استراحت، نیاز به راه برای رفت و آمد و انواع خدمات و تسهیلات فرهنگی،آموزشی، بهداشتی و... دارد.

روی دیگر سکه اما چیز دیگری است؛ طرز سكونت، نحوه رفتار و كنش هاي اجتماعي مختلف بين ساكنين بلند مرتبه ها  بيشترين تاثير را بر گسترش یا رکود بلندمرتبه سازی در ایران معاصر دارد.بلندمرتبه نشینان اگر به اراده خود آمده باشند از وجوه امنیت سازه ، زیبایی و آرامش آن بهره مند می شوند و اگر به اجبار، از تسهیلات بانکی و روش ارزانترو با حذف استاندرد های اختیاری و اجباری  مالک شدند ، دل نگران مامن خودخواهند بود ....  اما همه اینها مخصوص طبقات متوسط اجتماعی و طبقات بالا دست است. رویکرد اصلی در بلند مرتبه سازی چه باید باشد که جامعه هدفی گسترده تر را در بر بگیرد؟ تجلی امکانات برای همه؟

آیا این تراکم متصور در بلندمرتبه سازی موجب غریبه تر شدن انسانها و انزوا خواهد شد یا با بنا نهادن هر سنگی بر سنگ دیگر در یک برج، ملاتی از احساس و عاطفه را نیز می توان چاشنی این ساخت و ساز کرد و امیدوار به توسعه روابط اجتماعی ساکنین ، محله و شهر بود؟ چگونه می توان بر هراس ساکنان سنتی شهرها از چیدمان جدید عمودی  فائق آمد؟

برنامه بلند مرتبه سازی ، نه یک گرایش در فرم ، که ساختاری مبتنی بر هویت و محتواست و این مهم میسر نخواهد شد ، جز انطباق بلندمرتبه سازی با ارزشهای بومی و شناخت سرمایه های اجتماعی و ایجاد حلقه های واسط مشارکت جویی افراد، در جان دادن به این کالبد است . بنابراین مهندسان و معماران  تنها وظیفه ساخت این کالبد را ندارند. مهندس و معمار ما ، نه یک ریاضی دان و فیزیکدان صرف که جامعه شناس و روانشناسی حاذق و زبردست باید باشد. معلومات یک معمار و طراح اینگونه ساختمان ها نه تنها باید تخصص ساخت و ساز باشد که باید آشنایی با آداب و رسوم ، فرهنگ ، فولکلور  و ارزش های جامعه در زمره تعهد و آموزش او باشد. شاید این مهم ،شاه کلید گشایش و فرار از یکنواختی بلند مرتبه ها و هویت بخشی به آن محسوب شود.

اگر سه مولفه محصور بودن ، تركيب و هماهنگي متناسب اجزاء و عملكرد و فعاليت جمعي ، تا دیروز از نشانه های زندگی شهری بوده است، بلندمرتبه سازی به عنوان یک گام در جهت هماهنگی بیشتر با این سه مولفه باید قلمداد شود و نه اینکه به ساختار موجود خدشه وارد آورد.ما می دانیم که منظر و فضای بلند مرتبه سازی، دید پذیری و ایجادجذابیت های محیطی از جمله راهکارهایی است که می توان بر لطافت های  سابق فضای شهری افزود.

بنابراین نباید مانند هر فعالیت نوینی ،تنها با اتکای به دانش فردی در این مسیر گام نهاد. باید وجود مقررات و ضوابط كنترل كننده با توجه به تاثيرات اقليمي، بسامانی ساختمان ها و از همه مهمتر مناسبات اقتصادی در ساخت و انبوه سازی را در کنار سایر اولویتهای ذکر شده لحاظ کرد.

مهندسان ما باید مجاب شوند تا با نهادینه کردن روشهای بلندمرتبه سازی از بروز مشکلاتی همچون افزایش ازدحام و تراکم ، افزایش آلودگی های زیست محیطی ، کاهش دسترسی شهروندان به هوای آزاد و نور خورشید و افزایش مزاحمتهای شهری جلوگیری کنند. اینها به تمامی قطعات پازلی است که قطعه گمشده ندارد. چیدمان درست می طلبد و ما باید این چیدمان را به بهترین نحو حیات بخشیم. حیات بخشی به حیاطی عمودی!

این یادداشت در صفحه باشگاه مدیران روزنامه دنیای اقتصاد  شماره 3711 چهارنشبه 5 اسفند ماه 94 منتشر شده است 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مدیر عامل یکی از شرکت های عمرانی بنیاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
2
0
از مطلب علمی و خوب مهندس کمیلی که در دفاع از طرح ورود تکنولوژی بلند مرتبه سازی به کشور تهیه کرده اند سپاسگزارم به نظر من بنیاد مستضعفان به عنوان پرچمدار ورود تکنولوژی ساخت و ساز بلند مرتبه سازی با بستر سازی لازم عمل کند
سید سعید سیادتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
2
مگر بلند مرتبه سازی در کلان شهر تهران ممنوع نشد ؟چرا بنیاد در پی اجرای یک طرح ممنوعه است هر چند مزایایی داشته باشد و اینگونه تشریح شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
1
بحث ممنوعيت بلند مرتبه سازي در تهران بيشتر جنبه هاي خارج از زيست محيطي و شهرسازي دارد كاري كه بنياد در دستور كار خود قرار داده مطالعاتي،تحقيقاتي، علمي و در مرحله اخر إجرائي است كه در اينده بتوان اين رشته فعاليت را در كلام شهر ها إجرائي كرد.