mfnews.ir

انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
کد خبر : ۸۵۶۲
تعداد بازدید: ۲۶۴۱
شماره 629 نشریه منتشر شد
همزمان با یکی از مهم‌ترین اکتشافات علمی قرن 21، رصد امواج گرانشی، شماره اسفند ماه مجله «دانشمند» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بنیاد مستضعفان به نقل از روابط عمومی موسسه نوین دانشمند  پرونده ویژه این شماره به کشف بزرگ اخیر فیزیکدانان می‌پردازد. پس از آنکه اینشتین نظریه نسبیت عام را مطرح کرد، دانشمندان در تلاش بودند تا امواج گرانشی را رصد کنند و اکنون پس از صد سال برای نخستین بار موفق به شناسایی این امواج شدند. به همین سبب «دانشمند» در این پرونده به اهمیت کشف امواج گرانشی پرداخته است و در همین رابطه با دکتر لاله صادقیان، پژوهشگر ایرانی عضو تیم لایگو (رصدخانه تداخل سنجی امواج گرانشی) گفت‌وگویی انجام شده است.

پرونده پزشکی این شماره «دانشمند» نیز درباره ویروس خبرساز زیکا است، ویروسی که این روزها بیشتر در آمریکای لاتین شیوع پیدا کرده است، اما با توجه به اخطارهای سازمان بهداشت جهانی زنگ خطری برای همه زمین به حساب می‌آید و با نزدیک شدن به جام جهانی 2016 احتمال شیوع آن بیشتر می‌شود. «دانشمند» دلایل شیوع این ویروس در جهان را بررسی می‌کند.

بخش زندگی دیجیتال این شماره «دانشمند» به جایگاه اینترنت ایران در رده‌بندی‌های بین‌المللی پرداخته است. هرچند ایران هنوز راه زیادی در پیش دارد تا در رده‌های بالای جهانی قرار گیرد، اما سرعت مرورگرهای دستگاه‌های همراه در ایران در رده دوم جهانی قرار دارد و این موضوع می‌تواند استقبال مشتریان ایرانی از خرید دستگاه‌های الکترونیکی جدیدتر را به مراتب افزایش دهد.

بنابرگزارش سال 2014 سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال 2012 آلودگی هوا سبب مرگ حدود هفت میلیون نفر در جهان شد. وضعیت آلودگی هوای تهران، زمستان امسال بسیار خبرساز بود و همه چشم به آسمان دوخته بودند تا شاید برف و باران و باد به کمک اهالی پایتخت بیاید. اما ساخت ساختمان‌های بلند اثر زیادی در تهران جریان بادهای سطحی دارد. در شماره پیش روی «دانشمند» گزارشی درباره مدافعان و مخالفان نقش برج‌های تهران در جریان باد و آلودگی هوا را می‌خوانید.

شاید زمان آن رسیده باشد تا به جای تصمیمات بزرگی که ممکن است هیچگاه تحقق پیدا نکنند، از تصمیمات کوچک برای ایجاد تغییرات بزرگ کمک بگیریم. زندگی امروز ما به قدری درگیر فناوری‌های ناسازگار با محیط زیست شده است که با هر قدم در حال نابود کردن زیستگاه خود هستیم، اکنون دیگر همه باید برای نجات زمین دست به کار شوند، می‌توان فقط با چند درجه کاهش دمای محیط کار، کمک بزرگی به مصرف انرژی و حفظ محیط زیست کرد.

ما همیشه جدول تناوبی را تقسیم‌بندی منظمی از عناصر شناخته شده در کره زمین می‌شناختیم. اما تقسیم‌بندی جدیدی از جدول تناوبی مشخص می‌کند که عناصر در چه زمانی از شکل‌گیری کیهان و ستاره‌ها به وجود آمده‌اند. در این شماره، اینفوگرافی  «دانشمند» درباره منابع تشکیل‌دهنده عناصر اولیه جهان را بخوانید.

یادداشت اختصاصی شماره 629  «دانشمند» را جووانی بینیامی، اخترفیزیکدان و رییس سابق کارگروه بین‌المللی تحقیقات فضایی، درباره احتمال کشف سیاره جدیدی در منظومه شمسی نوشته است.