mfnews.ir

انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
کد خبر : ۹۱۸۵
تعداد بازدید: ۱۲۷۶
با این‌که کارآفرینی اجتماعی مفهوم جدیدی است که وارد فرهنگ لغات ما ایرانیان شده، اما درحال حاضر کارآفرینی اجتماعی در کشورهای دیگر به سرعت رشد داشته و اکنون مراحل تکامل خود را طی می کند.

 این‌که چرا این مفهوم دیرتر به کشور ما نفوذ پیدا کرده، مسئله‌ی مهمی است و می‌توان برای آن هزاران دلیل برشمرد. ولی مسئله‌ی مهم‌تر این است که چرا رشد نمی‌کند. شاید فکر کنید کارآفرینان ایرانی خود نیازهای مالی دارند و هدف‌شان از ایجاد کسب‌وکارشان تنها کسب پول است؛ اما افرادی مثل بلیک مایکوسکی (کارآفرین اجتماعی و بنیانگذار کفش‌های TOMS ) و پائول نیومن ثابت کردند که یک کسب‌وکار در کنار اهداف مالی خود می تواند تأثیر اجتماعی مثبت نیز داشته باشد و چه بسا این تاثیر مثبت منجر به شهرت و به دنبال آن توسعه‌ی کسب‌وکار شود.

 

شرکت تولیدی کفش تامز به ازای هر جفت کفشی که به فروش می‌رساند، یک جفت کفش به یک کودک نیازمند اهدا می‌کند. این شرکت تا به حال بیش از ۱۰ میلیون جفت کفش به کودکان نیازمند اهدا کرده است. شاید اگر تامز این ایده‌ی خیرخواهانه را مطرح نمی‌کرد تفاوتی با سایر شرکت‌های تولیدی کفش نداشت، اما حسن نیت آن باعث شد تا در نظر مردم دوست‌داشتنی‌تر و قابل اعتمادتر باشد. این شرکت در مدت کوتاهی توانست به یکی از پرسودترین کسب‌وکارهای کفش در جهان تبدیل شود.

 

اگر شما ایده‌ای برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سودآور دارید، قبل از این‌که برای آن برنامه‌ریزی کنید؛ راهنمایی‌های ما را که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم مدنظر داشته باشید. با توجه به این ۵ مورد شما در مسیر صحیح رهبری یک کسب‌وکار اجتماعی قرار خواهید گرفت.

 

۱) از سه رویکرد زیر برای ساخت بستر مناسب استفاده کنید

 

برخلاف یک کسب‌وکار سنتی که صرفاً ساختاری سودآور دارد، کارآفرینان اجتماعی می‌توانند از روش‌های زیر برای ساخت کسب وکار اجتماعی خود بهره بگیرند.

الف) درصد مشخصی از سود شرکت را به امور خیریه اختصاص دهید.

ب) وجود کسب‌و‌کار و فعالیت های خود در جامعه را به انجام امور خیرانه وابسته کنید و محصولات و خدمات خود را با این امور توسعه دهید.

ج) مبلغی را جمع‌آوری کرده و آن را در یک فعالیت مثبت اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

۲) دلیل وجودی خود را بیابید

 

این‌که شما به عنوان یک کارآفرین اجتماعی می‌خواهید به دیگران کمک کنید، فوق‌العاده ارزشمند است؛ اما شما باید بدانید چه کمکی باید انجام دهید. مشکل بزرگی که اغلب ما داریم این است که بدون فکر و علی‌الخصوص بدون تحقیق عمل می‌کنیم. بنابراین اگر مطمئن نیستید که باید از کدام یک از رویکردهای مورد شماره یک استفاده کنید، به سایر موسسات غیرانتفاعی که چنین کارهایی انجام می‌دهند بپیوندید. ببینید کدام نقاط درد در جامعه عذاب آورتر هستند و برای کمک به کدام یک مشتاقید. این مورد کاملاً به هوشمندی شما بستگی دارد که چه مسیری را انتخاب کنید.

 

۳) رویای بزرگی داشته باشید، اما با چیزهای کوچک شروع کنید

 

هر کارآفرینی (کارآفرین تجاری یا کارآفرین اجتماعی) می‌خواهد از همان ابتدا کسب‌و‌کار پررونقی داشته باشد و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. اما صفت صبر برای یک کارآفرین فضیلت است. کسب‌وکارها برای این‌که رشد کنند و به تکامل برسند نیاز به زمان دارند. مسئله ای که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که بهتر است شما با کاری کوچک اما هدفمند شروع کنید و سپس با طمأنینه مسیر رشد را بپیمایید. اگر فقط به رویای‌تان توجه کنید مطمئناً مسیر را به درستی طی نخواهید کرد.

تصور کنید که می‌خواهید به قله‌ی بلندی صعود کنید. اگر از همان ابتدای مسیر فقط به قله نگاه کنید احتمال این‌که زمین بخورید زیاد است. اگر هم تنها به مسیر و راه‌تان نگاه کنید احتمالاً قله را گم کرده و به هدف نخواهید رسید. بنابراین برای خود هدف و مسیر راه تعیین کنید و با توجه به مسیر و هدف به سمت قله حرکت کنید.

 

۴) شفاف و قابل اعتماد باشید

 

شفافیت و قابل اعتماد بودن، اصول واضحی برای کارآفرینی اجتماعی هستند. اگر نیت خیر داشته باشید مردم کمک‌تان خواهند کرد تا به اهداف تجاری و اجتماعی خود برسید اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که آن‌ها به شما اعتماد کامل داشته باشند. اگر مردم نمی‌دانستند که شرکت‌ TOMS پول‌های جمع‌آوری شده را چه می‌کند، به او اعتماد نکرده و از محصولات آن استفاده نمی کردند. بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید فعالیت‌های شفاف و واضحی داشته باشید، طوری‌که هیچ ابهامی برای مردم باقی نماند.

 

 ۵) از تغییر نترسید

 

حتی اگر شما تمام تلاش خود را برای به کارگیری بهترین استراتژی‌ها صرف کرده باشید، گاهی ضروری است که تغییر کنید. بنیانگذار کفش‌های تامز می‌گوید ما دو سال ونیم تلاش کردیم تا این‌که بهترین مدل کسب‌وکار را برای خود پیدا کردیم. ما هفت بار مدل کسب‌وکار را تغییر دادیم تا این‌که توانستیم مسیر صحیح را پیدا کنیم. تجزیه و تحلیل را فراموش نکنید، پیدا کردن مسیر صحیح زمان‌بر است اما ارزش این را دارد که وقت خود را برای آن صرف کنید.

 

منبع : مجله هفتگی روابط عمومی و برند سازی اخبار رسمی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین ها